Wymowa mi臋dzyz臋bowa馃槢

Spos贸b artyku艂owania poszczeg贸lnych g艂osek jest 艣ci艣le okre艣lony przez fonetyk臋 danego j臋zyka. Je偶eli spos贸b wymawiania danej g艂oski (lub grupy) r贸偶ni si臋 od normatywnego, najprawdopodobniej zmagamy si臋 z wad膮 wymowy.

Badania wskazuj膮, 偶e wymowa mi臋dzyz臋bowa, a w szczeg贸lno艣ci sigmatismus interdentalis ( seplenienie mi臋dzyz臋bowe) to najcz臋艣ciej wyst臋puj膮ca wada wymowy w艣r贸d dzieci. Co bardzo wa偶ne, nie jest to wada o charakterze przej艣ciowym, kt贸ra wraz z rozwojem kompetencji komunikacyjnych i doskonaleniem artykulacji, przerodzi si臋 w wymow臋 normatywn膮 ( prawid艂ow膮)! Wymawianie g艂osek poprzez wsuwanie j臋zyka mi臋dzy z臋by jest ZAWSZE wskazaniem do konsultacji z logoped膮. Wymowa interdentalna przyczynia si臋 tak偶e do powstawania wad zgryzu i znacz膮co utrudnia leczenie ortodontyczne.

Jakie g艂oski mog膮 by膰 wymawiane mi臋dzyz臋bowo ?

W j臋zyku polskim nie wyst臋puj膮 g艂oski mi臋dzyz臋bowe. Zatem je艣li w mowie wyst臋puje interdentalno艣膰, mamy do czynienia z wad膮 wymowy.

Najcz臋艣ciej miedzyz臋bowo艣膰 dotyczy g艂osek cisz膮cych (艣, 藕, 膰, d藕 )

sycz膮cych (s, z, c, dz)

i szumi膮cych( sz, 偶, cz, d偶 )

Jednak偶e zdarza si臋 to tak偶e przy g艂oskach : l, r, t, d n. Bardzo cz臋sto wymowa mi臋dzyz臋bowa obejmuje wszystkie wymienione g艂oski .

Jakie s膮 przyczyny wymowy mi臋dzyz臋bowej ?

- zaburzenia miofunkcjonalne

- nieprawid艂owa pozycja spoczynkowa j臋zyka

- skr贸cone w臋dzide艂ko podj臋zykowe lub/i wargowe

- nieprawid艂owy tor oddechowy

- infekcje ucha

- alergie

- powi臋kszone migda艂ki

- chroniczny katar

- nawykowe ssanie kciuka

- obni偶one napi臋cie mi臋艣niowe

- wada zgryzu

- wymiana uz臋bienia

- wady wrodzone

- choroby genetyczne

Dlaczego wymowa mi臋dzyz臋bowa jest najpopularniejsz膮 wad膮 wymowy ?

Jak wida膰 przyczyny wymowy interdentalnej mog膮 mie膰 r贸偶ne pod艂o偶e. Niemniej zawsze 艂膮cz膮 si臋 i przenikaj膮 wzajemnie. Je偶eli pacjent ma nieprawid艂ow膮 pozycj臋 spoczynkow膮 j臋zyka, to najprawdopodobniej jego tor oddechowy ma typ ustny, co z kolei wp艂ywa na os艂abienie napi臋cia mi臋艣ni warg, przez co j臋zyk swobodnie wychodzi na nie. Je偶eli dziecko ma skr贸cone w臋dzide艂ko podj臋zykowe, to nie jest w stanie pionizowa膰 j臋zyka. Zatem j臋zyk zatrzymuje si臋 na wysoko艣ci z臋b贸w, nie docieraj膮c do dzi膮se艂 i podniebienia, tym samym rozwija nieprawid艂owy wzorzec po艂ykania. Obni偶one napi臋cie mi臋艣niowe i nieprawid艂owa budowa twarzoczaszki cz臋sto wsp贸艂towarzysz膮 zespo艂om chorobowym ( np. Zesp贸l Downa) .

Jak upora膰 si臋 z wymow膮 mi臋dzyz臋bow膮 ?

Jak ka偶da wada wymowy, wymowa mi臋dzyz臋bowa wymaga regularnej terapii logopedycznej. W zale偶no艣ci od stanu i mo偶liwo艣ci pacjenta, logopeda powinien dostosowa膰 najkorzystniejsza metod臋 oraz techniki pracy. Podstaw膮 jest indywidualne podej艣cie i szczeg贸艂owa diagnoza funkcjonalna.

膯wiczenia uniwersalne nie istniej膮. To samo 膰wiczenie u jednego pacjenta b臋dzie dawa艂o wspania艂e efekty, ale u innego mo偶e pog艂臋bi膰 wad臋. Dlatego bardzo wa偶na jest szczeg贸艂owa analiza ka偶dego 膰wiczenia i jego wp艂ywu na u艂o偶enie oraz prac臋 poszczeg贸lnych cz臋艣ci aparatu artykulacyjnego. Bardzo cz臋sto konieczna jest 艣cis艂a wsp贸艂praca logopedy, laryngologa i ortodonty Interdyscyplinarne podej艣cie pozwala osi膮gn膮膰 prawid艂ow膮 prac臋 j臋zyka, a tym samym odpowiedni膮 wymow臋 znacznie szybciej.

W mojej praktyce u 9 na 10 pacjent贸w stosuj臋 terapi臋 miofunkcjonaln膮. Polega ona na wypracowaniu w艂a艣ciwych wzorc贸w ruchowych w jamie ustnej. Wypracowanie i utrwalenie prawid艂owej pozycji spoczynkowej, prawid艂owego po艂ykania,偶ucia jest podstaw膮 terapii wymowy mi臋dzyz臋bowej. Dzi臋ki terapii miofunkcjonalnej mo偶na pozby膰 si臋 wi臋kszo艣ci przyczyn lub (je偶eli jest to niemo偶liwe jak np. wady wrodzone) z艂agodzi膰 ich wp艂yw na mow臋.

Wymowa mi臋dzyz臋bowa charakteryzuje si臋 uporczywo艣ci膮, dlatego terapia zazwyczaj jest wieloetapowa i wymaga regularnych 膰wicze艅. W przypadku terapii dzieci, ogromne znaczenie ma wsp贸艂praca z rodzicem, kt贸ry czuwa nad regularnym powtarzaniem 膰wicze艅 w domu.

Agnieszka Piasecka

Pani Logopeda